Verschillende Grondwerkzaamheden
Voor de gunning van deze aanbesteding stelden we een plan van aanpak op rondom de uitvoering, waaronder de grondwerkzaamheden. Het doel van dit plan van aanpak was duidelijkheid geven over de aan- en afvoer van materialen en de daarbij gebruikte machines en voertuigen. Dit vanwege de bijzondere ligging van de locatie midden in het duingebied. Ook werd in het plan van aanpak beschreven hoe lekkages in het duingebied werden voorkomen.
Aan- en afvoer materialen
Voor aanvang van de werkzaamheden is een toolbox gegeven over werken in een natuurwaterwingebied. In de toolbox zijn de rijroutes, rijsnelheid, werktijden, wat te doen bij lekkages en omgang met natuur besproken. Om de veiligheid van de bezoekers te waarborgen zetten we het projectgebied gedurende de werkzaamheden af. Voor het vervoer van spullen betraden we het duingebied met maximaal twee auto’s en aanhanger. Voor de aan- en afvoer van spullen gebruikten we een shovel, om zwaarder (vracht)verkeer in het duingebied te voorkomen. Voor het profileren van de trap en het verwijderen van de palen gebruikten we een mini-kraan. Om insporing of andere verstoring van het terrein te voorkomen plaatsten we rijplaten op cruciale plekken. Afvalmateriaal afkomstig van het uitzichtpunt en de voormalige trap voerden we met shovel en auto af naar een gecertificeerd afvalverwerker.
Omgang met brandstof in het duingebied
Om eventuele bodemverontreiniging te voorkomen tankten we dagelijks, voor aanvang van de werkzaamheden, handgereedschap buiten het duingebied. Op die manier beperkten we het aantal tankbeurten en de kans op incidenten. De opslag van kleine hoeveelheden brandstof gebeurde altijd in een lekbak, zodat lekkage naar de bodem of grondwater werd voorkomen. Al het materieel werd voorzien van biologisch afbreekbare olie.
Aanleg Trap en hekwerk
Na het verwijderen van de voormalige trap en leuningen konden we de nieuwe trap plaatsen. We leverden en plaatsten 22 traptreden inclusief stootranden van gerecycled kunststof materiaal. Om de hoogtes op te vangen verzorgden we tussen de treden enkele plateaus, voorzien van betonstraatstenen. Hierbij realiseerden we tevens een kantopsluiting van betonband. Langs de volledige trap en rondom het uitzichtpunt vervaardigden we een trapleuning en hekwerk van FSC kastanjehout.